Main Sponsor

Friday, November 12, 2010

Kenaikan Yuran Pengajian

Kenapa ek orang suka sangat belajar di luar negara? adakah sistem pembelajaran di Malaysia masih belum cukup baik untuk tujuan peningkatan ilmu? atau adakah kerana mereka ni nak sangat melawat negara orang sambil menuntut ilmu? saya tidaklah arif dalam Kenapa? dan Mengapa? mereka nak belajar di luar negara.
Saya cuba nak sentuh mengenai entri kali ni. Saya sendiri juga berminat nak belajar di luar negara pada suatu ketika. Tetapi di sebabkan tidak mampu dan tidak layak, maka saya pilih universiti awam malaysia. Pada saya yuran untuk belajar di universiti dalam Malaysia amatlah berpatutan. Walaupun, mereka tidak mampu menampung, tetapi masih boleh memohon pembaiayaan.  contohnya PTPTN!!!!! hampeh tol la.. aku la yang terkena.

Tapi, macammana pula yuran di universiti luar negara. Tadi terbaca juga di akhbar Kosmo, http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=1112&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm

dalam ruangan ni menyatakan yuran Universiti di London meningkat 3 kali ganda??? Setahun RM44,901.00. Mak oi.. banyaknya? Kalau aku, memang tak mampu la nak belajar di sana. UNLESS ada orang sponsor (tapi tak la kot walaupun orang sponsor, sebab duit RAKYAT).

Alamdulillah, walaupun aku belajar dalam negara, aku masih menjadi orang. bekerja bagi menigkatkan kerjaya dan menambahkan RM!!RM!!RM!! juga membayar hutang PTPTN. dan masih boleh berblogging sebab nak release tension.. hehhheee..

Aku tiada hasat PHD ye. Cuma nak bagi tau ada rusuhan di London kerana peningkatan jumlah Yuran Pengajian sahaja..

Chow cin cau..

1 comment:

  1. alah...belajar kat mana2 pun sama je...janji nak belajar bukan nak main.....
    belajar sambil main2 pun tak boleh jugak...
    hehehe..

    ReplyDelete