Main Sponsor

Thursday, April 21, 2011

Jom belajar SQL Statement

SQL dari dulu aku suka SQL statement ni. Masa belajar dulu, SQL ni implement dalam apa ntah.. dah lupa.. tapi masa aku buat SQL ni, tutor tu nama dia Shafry, dia selalu kata aku tiru.. ntah bila masa aku tiru pun tatau..

ok la, bila dah keje kat unit pembangunan aplikasi ni, aku memang kena apply SQL ni. Di antaranya belajar sendiri dan juga belajar dari sifu2 yang terer. ok, jom kita godeh2 dulu ye SQL yang baru aku implement tadi.

1)SUM

SELECT SUM(A.BHGN_A+A.BHGN_B+A.BHGN_C+A.BHGN_D) AS TOTAL
FROM BP_JUMKESELURUHAN A
GROUP BY A.NOSTAF

= Statement ni nak buat kiraan setiap baris yang di groupkan oleh no staf. Di mana jumlah A + jumlah B + jumlah C + jumlah D sebagai jumlah keseluruhan.

2) Kira DATE (statement yang dah buat beberapa bulan lalu)
SELECT  TOTAL,
(TO_DATE(SYSDATE)- TO_DATE("DENDASTAF01"."DS01MSKEMAS") + 1 )AS Kirahari 
FROM BP_JUMKESELURUHAN A

= Statement ni pulak, nak kira jumlah hari.( (hari ini - hari sebelumnya ) + 1). Kenapa perlu tambah 1? supaya untuk mendapat jumlah hari yang betul.


untuk hari ni, saya paparkan 2 sahaja. dapat yang lebih advance, saya kongsi lagi. try la buat select dalam select, pasti menarik..


cow cin cau...

No comments:

Post a Comment