Main Sponsor

Wednesday, May 20, 2015

Nasi Kerabu Yall...

Hari Selasa 19/05/2015 jam 6 petang..

Aku teringin nak makan nasi kerabu 'WARNA BIRU' yang aku buat sendiri. Dah lama aku gugel resepi, tiba-tiba member bagi bunga telang.. huh, apa lagi.. balik keje masuk dapur la..

Huh, jenuh beb... aku masak nasi ni 2 jam setengah. mana taknya, bahan banyak. dah la puasa. dapat makan pun jam 8.30 malam.. hehehhe..


Nasi Kerabu Biru 2pax
1) 5 kuntum bunga telang
2) Beras basmathi 1.5 pot kecik
3) Air ikut sukatan masak nasi, tapi jangan lebih air
4) Sehelai daun pandan
5) 2 helai daun limau purut
6) Garam secukup rasa

Cara-cara:
1) Aku lebur semua kecuali garam (restkan 10 minit)
2) Masak macam biasa dan bubuh garam
3) Dekat-dekat nak masak, keluarkan bunga
--------------------------------------------------------------------------------------------
Serunding Ikan dan Kelapa (yang ni aku tak tau untuk berapa pax.. Sebab dapat banyak)
1) Kelapa separuh biji
2) Ikan kembung 2 ekor yang sedang
3) 5 ulas bawang kecil
4) 2 batang serai 
5) Gula
6) Garam

Cara-cara :
1) Sangai kelapa jangan sampai hangus dan ketepikan
2) Rebus ikan, keluarkan isi dan ketepikan
3) Tumbuk bawang dan serai (aku blend kering guna hand blender)
4) Ikan rebus tadi, sangai dahulu (masa sangai, hancur-hancurkan ikan). Agak nak kering masukkan bawang dan serai yang ditumbuk. Masukkan garam dan gula. Rasa la sedap atau tak. Dah kering sikit, baru masukkan kelapa yang di sangai tadi.
(ini guna cara aku tau. aku sangai semua supaya serunding ni tahan lama)
--------------------------------------------------------------------------------------------
Sambal Nasi Kerabu
1) Cili kering dalam 10 tangkai
2) 2 biji bawang kecil
3) 1 biji bawang besar 
4) 2 ulas bawang putih
5) Santan pekat
6) Air
7) Asam keping, aku guna yang kecil
8) 2 batang serai
9) 3 sudu besar budu
10) Gula
11) Garam

Cara-cara :
1) Blend bahan 1,2,3,4 dan tumis sehingga naik minyak
2) Masukkan santan pekat, kacau dan masukkan air dan kacau lagi
3) Masukkan serai dan asam keping, kacau lagi
4) Masukkan budu dan gula sedikit. Rasa dahulu, kalau dah masin tak perlu letak garam. Kalau tak, harus lah letak garam. Dah rasa sedap dan pekat, tutup api.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Bahan lain
1) Ikan goreng
2) Keropok ikan 
3) Telur asin
4) Ulam-ulaman (Daun kesum, bunga kantan, kobis dan kacang panjang)
5) Nak buat sambal cili pun boleh

No comments:

Post a Comment