Main Sponsor

Monday, July 7, 2014

Nasi Tomato

Ramadhan ke-8.. Aku terpinga2 nak masak apa.. puas la dok memikir tapi tak jumpa2 ilham.. balik je keje.. aku seperti biasa ambil terus anak dari pengasuh.. sampai rumah rehat kejap, then tanya husband, hari ni nak masak apa ye?? dia pun dengan senangnya bagi cadangan suruh masak ayam masak merah.. Aku cakap ayam masak merah nak makan ngan nasi putih? alahai, macam tak sesuai.. jadi, aku pun bagi la cadangan nak masak nasi tomato..

mmm.. sedapkan bunyinya.. memang sedap pun.. aku yang masak.. mestilah sedap.. heheheh... 

Masakan untuk 2 orang - 3 orang

Nasi Tomato 
- Beras Faiza (aku salah beli. ingat beras basmathi, kena2 beras herba)(rendam dalam 1+1/2 pot dalam 5-10minit) toskan
- 4 sekawan (biasanya aku akan letak satu batang kulit kayu manis, 1 bunga lawang, 3 bunga cengkih, 1 buah pelaga) biasa memang ganjil
- hiris bawang besar 1/4 biji 
- hiris bawang putih 2 biji 
- sos tomato 3 sudu besar
- tomato puree 1+1/2 sudu besar
- 2 biji tomato di dadu
- susu cair 1/2 pot cawan beras
- air 1+1/2 pot cawan beras
- garam secukup rasa
- daun pandan sehelai

Cara memasak : 
- tumis 4 sekawan bersama bawang putih dan bawang besar, dah naik bau, masukkan beras kacau lebih kurang 2 minit.
- masukkan sos tomato, tomato puree, tomato, susu cair, air, garam dan daun pandan.
- kacau2 dan masak seperti biasa

Ayam Masak Merah
- Ayam goreng dalam 3 ketul potong2 nampak banyak (kena masak cam ni, sebab untuk sekali hadap)
- Cili kering terpulang ye sebab dah blend (aku selalu potong cili kering, basuh, rebus, basuh, blend dengan minyak sikit, garam sikit. nak masak tinggal ambil aje)
- Bwang besar pun dah blend siap2 (tak tau anggaran, main bubuh aje)
- Bawang kecil pun dah blend siap2 (tak tau anggaran, main bubuh aje)
- Bawang putih pun dah blend siap2 (tak tau anggaran, main bubuh aje)
- Halia 1/2 inci
- 1 biji tomato di dadu
- sos tomato3 sudu
- air sedikit
- garam 
- gula secukup rasa

Cara memasak : 
- tumis semua jenis bawang + halia + cili kering (tumis sampai terbit minyak)
- masukkan tomato + tomato sos (tumis lagi)
- letak garam + gula + letak air sikit untuk nampak banyak kuah
- masukkan ayam goreng 
- kacau2 dan selesai masukkan la kacang peas ke apa ke..

tada... dah siap.. lupa nak snap dengan papadom. atas nasi tu boleh la hias ngan tabur bawang goreng..

No comments:

Post a Comment